Object nr. |
: |
15353 |
|
Titel |
: |
De Velsertunnel, 3 - de zuidoever |
|
Beschrijving |
: |
Overzichtsfoto van de werkzaamheden van de geprojecteerde spoorweg en autotunnel bij Velsen in RW A9. In de dertiger jaren van de 20e eeuw werden er al plannen gemaakt voor een tweestrookstunnel onder het Noordzeekanaal. Deze bestond uit één tunnelbuis, met de bouw hiervan werd aangevangen in 1941, door de oorlog werd de bouw gestaakt in november 1942. Na de Tweede Wereldoorlog kwam men al gauw tot het inzicht dat een tweestrookstunnel te weinig capaciteit zou hebben om het groeiende verkeersaanbod te kunnen verwerken. Er werd dan ook een tunnel ontworpen die bestond uit drie buizen: twee buizen met elk twee rijstroken voor het autoverkeer en één buis voor het treinverkeer. De tunnel heeft dezelfde hellingen als de Maastunnel in Rotterdam en de Waaslandtunnel in Antwerpen, te weten 3,5%. De totale lengte van de autotunnel bedraagt 1664 meter, met een overdekt gedeelte van 768 meter en het diepste punt is 23,225 meter –NAP. De spoortunnel heeft een lengte van 3324 meter, waarvan 2076 meter als tunnel, en de rest als open toeritten. De bouw van deze tunnel begon in april 1952. Op 28 september 1957 werd de tunnel in gebruik genomen. Na ingebruikname van de spoortunnel werd de Velserspoorbrug afgebroken. Op de achtergrond ziet men Beverwijk liggen. Bron: Wikipedia |
Plaats/dorp |
: |
Velsen |
Buurtschap/wijk |
: |
Velsen-Noord |
Adres |
: |
Velsertunnel; RW A9 |
Datering |
: |
ca. 1955 |
|
Fotograaf/uitgever
|
: |
|
Naam (deel)collectie |
: |
|
Collectie (fysiek) |
: |
Fotografie |
Collectie (thema) |
: |
Infrastructuur; Openbaar vervoer; Overheid; Scheepvaart |
Classificatie algemeen |
: |
Overzichtsfoto |
Classificatie specifiek |
: |
Bedrijfsfotografie |
Bronvermelding |
: |
|
Achterzijde afbeelding |
: |
Blanco |
Afmetingen |
: |
L=11.7cm, B=17.3cm |
Techn. type |
: |
P: foto zw/wt |
Techn. type aanvulling |
: |
Digitaal bewerkt |
GPS coordinaten |
: |
|
|
|