Homepage MK Collectie Objecten MK Zoekresultaat

Zoekresultaat:    Schilderijen, tekeningen en prenten   (in veld: Collectie (fysiek))     

Aantal gevonden objecten : 1478   (uit: 4958)

Getoond wordt object : 1 t/m 30


Uitgebreid zoeken
Gesorteerd op:  Object nr.

Zoekresultaat verdeeld over 50 pagina's, met elk (max.) 30 objecten:

1   2   3   4   5   6   7   8   9   10       Volgende       Eind

of direct naar pagina: 

Klik op object voor vergroting en meer informatie

1. Object nr.: 10039  
Gezicht op Wijk aan Zee
Decoratief Object -- Schilderij           (ca. 1937)    [Schaar, Sipke van der (schilder)]
Olieverf schilderij met een gezicht op Wijk aan Zee. In het midden de NH-kerk.
L.o. gesigneerd "S vd Schaar" door de schilder Sipke van der Schaar (1879-1961).
Voor Sipke van der Schaar zie: https://rkd.nl/explore/artists/70045 en https://rkd.nl/nl/explore/images/268028

linnen; hout; olieverf;  B=50.0cm, H=40.0cm (Geheel); 
 

2. Object nr.: 10049  
Portret van David Mello
Decoratief Object -- Schilderij           (ca. 1920 - 1930)    [Wiersma, G. (schilder)]
Portret van David Mello (1878-1932). David Mozes Mello was medeoprichter van de Beverwijkse Harmoniekapel (1898), medeoprichter van de Kennemer Oudheidkamer (1930) en mede-exploitant van de bioscoop, annex danstheater, Luxor aan de Breestraat. Het is niet gesigneerd.

"David Mello, geb. Beverwijk 3.8.1878, koopman, overl. Amsterdam 21.8.1932, tr. Rotterdam 17.10.1907 (ketubah 9 Hesvan 5668) Rosa Cohen, geb. Rotterdam 29.8.1883, overl. Beverwijk 7.2.1933, dr. van Izaak Cohen en Elizabeth van Lier. Zij werden naast elkaar begr. Ouderkerk 22 Ab 5692 (24.8.1932) en 14 Sebat 5693 (10.2.1933).
David Mello was een gefortuneerd groothandelaar in oud ijzer; hij leverde onder meer aan de Hoogovens. In de twintiger jaren kocht hij — met zijn compagnon Salomon Davidson — een oude school aan de Breestraat te Beverwijk en liet deze ombouwen tot bioscoop, het Luxor Theater. Hij speelde klarinet in de plaatselijke muziekvereniging; als zodanig was hij een der organisatoren van het Groot Nationaal Muziekconcours te Beverwijk in 1918, waarvoor hij als dank een door de bekende schilder Wam Heskes getekend portret ontving met de dedicatie „De ziel der beweging"."
bron: Gens Nostra jaarg. 40 (1985).
Zie ook 18991

hout; olieverf;  B=27.0cm, H=30.2cm (Geheel); 
 

3. Object nr.: 11006  
Wijkertoren te Beverwijk
Decoratief Object -- Schilderij           (1724 - 1781)    [Ekels, Jan (schilder)]
Afbeelding van de Wijkertoren aan de Kerkstraat te Beverwijk. Gezien in noordelijke richting in de Kerkstraat, bij de Peperstraat. Voor de kerk zijn enkele personen en een paard afgebeeld.
Zie ook 18434
Voor Jan Ekels zie: https://rkd.nl/explore/artists/25875

hout; verf;  B=40cm, H=50cm (Paneel); 
 

4. Object nr.: 11015  
Gezicht op Wijk aan Zee vanaf de duinen
Decoratief Object -- Schilderij           (1883 - 1966)    [Paradies, Herman Cornelis Adolf (schilder)]
Gezicht op Wijk aan Zee vanaf de duinen bij de Van Ogtropweg. Centraal een boerderij met enkele koeien op het erf. Links staat de kerk afgebeeld en rechts een cluster huizen aan een weg. Op het voorplan links ook enkele huizen omringd door bossage. Op de weg staan enkele personen. Het schilderij bestaat voor minstens de helft uit de afbeelding van lucht met een grijze wolkpartij.
Zie ook https://www.museumbeverwijk.nl/cgi-bin/library.pl?ident=1327
Voor Herman Cornelis Adolf Paradies zie: https://rkd.nl/explore/artists/61774

linnen;  L=75cm, B=105cm (Geheel); L=50cm, B=80cm (Doek); 
 

5. Object nr.: 11016  
Gezigt in een der Hollandse Zeedorpen
Decoratief Object -- Schilderij           (1834)    [Eymer, Arnoldus Johannes (schilder)]
Gezicht op Wijk aan Zee vanaf de duinen in oostelijke richting. Centraal zijn drie volwassenen, een kind en een hondje op een open stuk grond afgebeeld. Over de gehele breedte daarachter zijn huizen zichtbaar. Geheel achterin steekt de kerktoren boven de huizen uit. Drie kwart van het doek is gevuld met de afbeelding van een blauwe lucht met wolken. Gesigneerd A.J. Eymer 1834.
Zie het artikel van drs. R.M.T. Verwer "Gezigt in een der Hollandse zeedorpen"(1834) in het Ledenbulletin nummer 5, maart 1979, pag. 2-10. https://www.museumbeverwijk.nl/cgi-bin/documenten.pl?ident=00008&search=zeedorpen&sort=02&veld=all&inword=1&bool=and&ocr=1&display=list&istart=1
Voor Arnoldus Johannes Eymer zie: https://rkd.nl/explore/artists/27005 en https://rkd.nl/explore/library/95390

linnen;  B=109cm, H=79cm ; 
 

6. Object nr.: 11017  
Portret Justus (Joost) Baeck
Decoratief Object -- Schilderij           (1623)    [Voort, Cornelis van der (schilder)]
Justus Baeck was reder en koopman, woonde en trouwde in 1623 met Magdalena van Erp in Amsterdam. Buitenplaats was Scheybeek te Beverwijk. Daar heeft hij in november 1625 Joost van den Vondel enige tijd onderdak verleend.
De portretten van Joost Baeck en Magdalena van Erp hebben gehangen in de raadzaal in huize Scheybeek.
Vondel heeft een gedicht over dit schilderij en dat van zijn vrouw geschreven. Hieruit blijkt dat dit schilderij het originele zal moeten zijn. In Frankrijk zijn twee kopieen van dit schilderij op doek gemaakt, waarvan er één in het museum in Blois hangt. Vondel's gedicht:
"Ghy ziet hier Justus beelt, en 't beelt van Magdaleen,
Doch ieder half. Waarom? Twee halve macken een,
Een eenigh hart, een 'wil, een 'zelven lust en leven.
Men ziet dees eenigheit in twee paer oogen zweven
En zwieren. Erp verstrekt een spiegel van heur Baeck.
Zo spreekt de stomme verf; my dunckt, ick ken hun spraeck."
Zie Schweitzer, A. en J. van der Linden, 'Scholtens en Midden-Kennemerland', p. 53, 54. uitg. Historisch Genootschap Midden-Kennemerland 2005.
Zie ook 11018
Voor Cornelis van der Voort zie: https://rkd.nl/explore/artists/81814

hout;  L=72cm, B=55cm (Paneel); 
 

7. Object nr.: 11018  
Portret Magdalena van Erp
Decoratief Object -- Schilderij           (1623)    [Voort, Cornelis van der (schilder)]
Magdalena is in 1623 getrouwd met Justus Baeck, eigenaar van de buitenplaats Scheybeek te Beverwijk. Haar zus is getrouwd met dichter Hooft. Vondel heeft een gedicht over dit schilderij en dat van haar man geschreven. Hieruit blijkt dat dit schilderij het originele zal moeten zijn. In Frankrijk zijn twee kopieen van dit schilderij op doek gemaakt, waarvan er één in het museum in Blois hangt. Vondel's gedicht:
"Ghy ziet hier Justus beelt, en 't beelt van Magdaleen,
Doch ieder half. Waarom? Twee halve macken een,
Een eenigh hart, een 'wil, een 'zelven lust en leven.
Men ziet dees eenigheit in twee paer oogen zweven
En zwieren. Erp verstrekt een spiegel van heur Baeck.
Zo spreekt de stomme verf; my dunckt, ick ken hun spraeck."
Zie Schweitzer, A. en J. van der Linden, 'Scholtens en Midden-Kennemerland', p. 53, 54. uitg. Historisch Genootschap Midden-Kennemerland 2005.
Zie ook 11017.
Voor Cornelis van der Voort zie: https://rkd.nl/explore/artists/81814

hout;  L=72cm, B=55cm (Paneel); 
 

8. Object nr.: 11019  
Hotel Welgelegen te Wijk aan Zee
Documentair Object -- Schilderij           (1978)    [Doeve, Joseph Ferdinand "Eppo" (schilder)]
Afbeelding van het HOTEL "Welgelegen", BAR DANCING "Tropicana" in Wijk aan Zee, op de hoek van de De Zwaanstraat (rechts) en de Rijckert Aertszweg (links).
Het hotel was beeldbepalend voor Wijk aan Zee. De afbeelding is verrijkt met enkele personen in kledij uit de jaren 1910-1920 en enkele voertuigen. Op de achtergrond de toren van de St. Odulphuskerk.
Het hotel is in 1986 na brand afgebroken en vervangen door een appartementen gebouw.
Voor Joseph Ferdinand Doeve zie: https://rkd.nl/explore/artists/23491

hout; glas; papier;  L=54cm, B=67.6cm (Geheel); 
 

9. Object nr.: 11020  
Achterglasschildering van Marquette
Decoratief Object -- Schilderij           (1776)    [Zeuner, Jonas (schilder)]
De schildering bestaat uit een pentekening in zwart op een glasplaat, waarover zilver- en goudfolie is geplakt en een wolkenlucht als achtergrond is geschilderd.
bron: J. de Wildt, "Gisteren was ooit vandaag", p. 91.
Geschilderd door Jonas Zeuner 1727-1814, geb. te Kassel. Achterglasschilderingen waren zijn specialiteit.
Voor Jonas Zeuner zie: https://rkd.nl/explore/artists/86329

glas;  L=48cm, B=60cm (Dagmaat); 
 

10. Object nr.: 11025  
Plattegrond van Akerendam, De hofsteede van Akerendam
Landkaart -- Plattegrond           (1789 - 1815)    [Stoopendaal, Hermanus (tekenaar)]
Plattegrond van de buitenplaats Akerendam. Rechts is het landgoed afgebeeld, links de titel en de schaalverdeling.
papier;  L=78cm, B=179cm ; 
 

11. Object nr.: 11026  
't Hoogh-heemraetschap van de uytwaterende sluysen in Kennemerlant en de West-Frieslant
Landkaart -- Landkaart           (1729)    [Dou, Johannes]
Landkaart op rol met aan de bovenzijde de titel. Hieronder de wapens van dijkgraaf, hoogheemraden en secretaris met de daarbij behorende namen, resp. Aris van der Mieden, Floris Wil, Gysbert Ramp, Gerrit Warmenhysen, Gerard Fannius en Johan Baert. Het landschap is ten opzichte van de werkelijkheid een kwartslag gedraaid weergegeven. De Noordzee is zuidelijk onder het land afgebeeld.
Voor Johannes Dou zie: https://rkd.nl/explore/artists/375205

papier; hout;  L=175cm, B=210cm (Geheel); 
 

12. Object nr.: 11028  
Egmondt-op-zee
Decoratief Object -- Prent           (1615)    [Visscher, Claes Jansz. (1587-1652) (tekenaar)]
Prent met afbeelding van 'Egmondt op Zee' vanaf de landzijde gezien. Op de voorgrond een man en een vrouw die een loterijkaart ophouden t.b.v de bouw van een gasthuis. De prent is voorzien van passe-partout.
Boven op het duin is de vuurboet en de vuurkorf zichtbaar.
Voor Claes Jansz. Visscher zie: https://rkd.nl/explore/artists/81246

papier;  
 

13. Object nr.: 11029  
Het dorp Heemskerk 1740
Decoratief Object -- Prent           (ca. 1740)    [Spilman, Hendrik; Pronk, Cornelis (schilder)]
Prent met afbeelding van Heemskerk in 1740 met centraal de kerktoren en op de voorgrond de weg die het dorp in leidt.
Voor Hendrik Spilman zie: https://rkd.nl/explore/artists/74343
voor Cornelis Pronk zie: https://rkd.nl/explore/artists/64951
In passe-partout samen met 30411

papier;  
 

14. Object nr.: 11030  
Het dorp Kastrikum 1740
Decoratief Object -- Prent           (ca. 1740)    [Spilman, Hendrik; Pronk, Cornelis (schilder)]
Prent met afbeelding Castricum in 1740 met rechts de kerktoren en links een bomenpartij.
Voor Hendrik Spilman zie: https://rkd.nl/explore/artists/74343
Voor Cornelis Pronk zie: https://rkd.nl/explore/artists/64951

papier;  
 

15. Object nr.: 11031  
Plattegrond van Beverwijk
Landkaart -- Plattegrond           (1729)    [Rollerus, J. (opmeter); Leth, Hendrik de (graveur)]
Plattegrond van Beverwijk met geheel onder een gedeelte van het Wijckermeer. Net buiten het midden is Akerendam afgebeeld.
Er is geen kompasroos, Noord is rechts. Er is geen schaalstok.
Cartouche links boven, het wapenschild van Beverwijk: hor. drie lelies in het schildhoofd, barensteel, vier gaande leeuwen, daaronder golven.
Tekst: "Gemete Kaerte van de Stede Beverwijk, zoo als die tegenwoordigh zich vertoont. Plan de la Ville de Beverwijk, comme elle est aujourd'huy. 1729."
Afdruk is ook in 'Zegenpralent Kennemerlant', plaat 20.
Voor J. Rollerus zie: https://rkd.nl/explore/artists/416816
Voor H. de Leth zie: https://rkd.nl/explore/artists/49635

papier;  
 

16. Object nr.: 11032  
Stadsgezicht Beverwijk
Decoratief Object -- Prent           (1728)    [Rademaker, Abraham (tekenaar, etser); Schenk, Leonardus (uitgever, Amsterdam)]
Gepubliceerd als prent 25 in het boek "Hollands Tempe verherelykt".
Bijschrift: "De Beverwyk te zien naar de Kerk en Toren. = Le Beverwik regardant vers l'Eglise et son Clocher. 25 ".

papier; inkt;  
 

17. Object nr.: 11033  
De kerk te Heemskerk in Noortkennemerlant
Decoratief Object -- Prent           (1728)    [Leth, Hendrik de]
Prent met afbeelding van de Hervormde kerk in Heemskerk met op de voorgrond enkele personen en dieren.
Naast de kerk staat een obelisk op de begraafplaats en op het dak is een ooievaarsnest met ooievaar.
Na het vertrek van de Spanjaarden in 1576 was de kerk een puinhoop. In 1628 begon de protestantse gemeente met een gedeeltelijk herstel.
De ruïne van het koor is pas in de 18de eeuw opgeruimd.
Het is prent nummer 6 in 'Het Zegenpralent Kennemerlant'.
Voor Hendrik de Leth zie: https://rkd.nl/explore/artists/49635

papier;  
 

18. Object nr.: 11034  
Wijk op Zee in Noort kennemerlant
Decoratief Object -- Prent           (ca. 1730)    [Leth, Hendrik de]
Prent met afbeelding van "Wijk op Zee in Noord kennemerlant onder 't Baljuwschap van Blois, nevens de kerk (1) naer des (2) Predikants Huys in te zien."
De prent is nummer 51 in 'Het Zegenpralent Kennemerlant'.
Voor Hendrik de Leth zie: https://rkd.nl/explore/artists/49635

papier;  
 

19. Object nr.: 11035  
Ontwerptekening Kinheim door Frits Spanjaard
Documentair Object -- Tekening           (1920)    [Spanjaard, Frits (ontwerper)]
Ontwerptekening Handknoperij Kinheim voor een tapijt bestaande uit een zwart vlak waarbinnen decoratie is aangebracht in de vorm van abstracte rechthoekige vormen in de kleuren paars, groen, rood en bruin.
Voor Frits Spanjaard zie: https://rkd.nl/explore/artists/74121

papier;  L=41.8cm, B=31.8cm ; 
 

20. Object nr.: 11036  
Coelum non animum
Decoratief Object -- Tekening           (1936)    [Verstraten, Dirk (ontwerper)]
Ingelijste ontwerptekening Handknoperij Kinheim voor een tapijt bestaande uit een rechthoekig vlak met bovenin een wolkenpartij waaruit geabstraheerde zonnestralen richting een zeilboot op zee schijnen. Onderschrift: "COELUM NON ANIMUM MUTANT QUI TRANS MARE CURRENT BEVERWIJK 1936".
r.o gesigneerd 'D.V.'
Zie ook 18019
Voor Dirk Verstraten zie: https://rkd.nl/explore/artists/109889

papier;  
 

21. Object nr.: 11041  
De Gerechtigheid
Decoratief Object -- Schilderij           (1600 - 1699)   
Het schilderij genoemd 'De Gerechtigheid' heeft, naar men zegt, sinds de 17e eeuw gehangen in de rechtzaal, de schepenenkamer, van het Beverwijkse gerecht aan de Breestraat. Sinds het eind van de 19de in de raadzaal; en later in de trouwkamer van het raadhuis in Huize Scheybeek.
Centraal op de rechterstoel zien we Vrouwe Justitia, gekleed in een witte japon met blauwe sluier. In haar opgeheven rechterhand houdt zij het zwaard.
Daarnaast zit Vrouwe Fortuna met de hoorn des overvloeds. Ze is eveneens gekleed in een witte japon, maar met een roze sluier die zij over haar benen heeft gedrapeerd.
Met haar linkervoet 'onderdrukt' Justitia koning Midas met de ezelsoren, die hij ontving wegens zijn onnadenkendheid en die hij probeerde te verbergen onder zijn kroon.
In haar linkerhand houdt Justitia de weegschaal. Daarnaast zit de gorgone Medusa, aangevallen door slangen die als haren uit haar hoofd tevoorschijn komen.
Justitia draagt geen blinddoek.
Bronnen: Linden, J. van der - 'Audi et alteram partem', in Ledenbulletin 27 pag. 43-54 uitg. Historisch Genootschap Midden-Kennemerland 2003.
http://www.museumbeverwijk.nl/cgi-bin/beeldbank.pl?ident=15855
Zie ook 11493, 11495, 18163

linnen;  L=95cm, B=175cm (Lijst); L=75.5cm, B=155.5cm (Doek); 
 

22. Object nr.: 11042  
Portret van Boudewijn Jasperse Schot
Persoonlijk Symbool -- Schilderij           (1602)    [Gortzius, Geldorp (schilder)]
Portret van Boudewijn Jasperse Schot, grootvader van moederszijde van Johann Nikolaaszn. van Beverwijck, afgebeeld ten halve lijve in een kleine draai naar rechts. Hij is gekleed in een donker gewaad met grote witte stijfkraag. In zijn rechterhand houdt hij iets dat lijkt op een bruinkleurige lederen (geld)buidel vast. Zijn linkerhand is niet zichtbaar.
Gehuwd met Iohanna Regenmorter en vader van Susanna Schot, zie ook 11043, 11045
Voor Geldorp Gortzius zie: https://rkd.nl/explore/artists/30793
Voor de genealogie van Boudewijn Jasperse Schot zie: http://www.mijn-genea.nl/genea/member/oosterling/boudewijn-jasperse-schot/5398368/persoonskaart

linnen;  L=86.5cm, B=73cm, H=8cm ; 
 

23. Object nr.: 11043  
Portret van Johanna Regenmorter
Persoonlijk Symbool -- Schilderij           (1605)    [Borculo, Nicolaes van (schilder)]
Portret van Johanna Regenmorter op 24-jarige leeftijd, afgebeeld te halve lijve in een kleine draai naar links. Zij is gekleed in een donkergewaad met grote witte kraag. In haar rechterhand houdt zij ter hoogte van haar buik een ketting vast met een hanger waarin een rode steen is gevat. Om haar pols van de rechterarm is een gouden armband zichtbaar.
Ze was gehuwd met Boudewijn Schot en moeder van Susanna Schot, zie ook 11042, 11045.
Zij was grootmoeder van moederszijde van Johann Nikolaaszn. van Beverwijck.
Voor Nicolaes van Borculo zie: https://rkd.nl/explore/artists/10706
Voor de genealogie van Johanna Regenmorter zie: http://www.mijn-genea.nl/genea/member/oosterling/johanna-regenmorter/5397868/persoonskaart

hout;  L=85cm, B=67.7cm, H=6cm ; 
 

24. Object nr.: 11044  
De vlucht naar Egypte
Decoratief Object -- Schilderij           (1596)    [Mander, Karel van (schilder)]
Landschapsschildering met op de achtergrond een ruine van een tempel. Op de voorgrond trekt Jozef een ezel voort. Op de ezel zit Maria met Jezus. Gemonogrameerd K M en gedateerd 1596.
Rechts op de voorgrond herten (staat symbool voor de kerk). Toevoeging: Herten laven zich aan levend water, water staat symbool voor Christus.
Voor Karel van Mander zie: https://rkd.nl/explore/artists/52262

ebbenhout; eikenhout; olieverf;  L=59cm, B=79.5cm (Lijst); L=42cm, B=64cm (Paneel); 
 

25. Object nr.: 11045  
Portret van Susanna Boudewijnsdr. Schot
Persoonlijk Symbool -- Schilderij           (1600 - 1640)    [Noort, Adam van (1562 - 1640) (schilder)]
Susanna Boudewijnsdr. Schot, dochter van Boudewijn Jasperse Schot en Johanna Regenmorter, zie ook 11042, 11043.
Ze trouwde in 1642 met Nicolaas Poelenburg van Beverwijck, broer van de medicus dr. Johan (Jan) Bartholomeuszn. van Beverwijck.
Voor Adam van Noort zie: https://rkd.nl/explore/artists/59896
Voor de genealogie van Susanna Boudewijnsdr. Schot zie: http://www.mijn-genea.nl/genea/member/oosterling/susanna-boudewijnsdr-schot/5398374/persoonskaart

hout;  L=92.5cm, B=80.5cm, H=5cm ; L=78cm, B=66.5cm (doek); 
 

26. Object nr.: 11046  
Portret van Margareta (Gierte) van Neck
Persoonlijk Symbool -- Schilderij           (1633)    [Pickenoy, Nicolaes Eliasz. (1588-1648) (schilder)]
Vrouw portret hoofd 1/8 naar rechts, frontaal Margareta (Gierte) van Neck geboren 1592.
Litteratuur Moes, Sconografie Batava, blz. 34. Wapen: 1e kwartier: hertekop in zilver met kroontje. Rechterhoorn: van Neck. 2e en 3e kwartier: Boerdesen in groen een gouden kruis. 4e kwartier: aanziende hertekop in zilver. Onder wapen: "AETA 41" (aetatis=leeftijd) en "AN 1633" (anno=jaar). Was oorspronkelijk met een grotere groep samen. Deze en Zie ook: 11048 zijn afkomstig uit Marquette en geërfd door mevrouw Buurman-Boreel.
Voor Nicolaes Eliasz. Pickenoy zie: https://rkd.nl/explore/artists/25972
Toeschrijving aan Pickenoy is overigens twijfelachtig, zie: https://rkd.nl/explore/images/125476

eikenhout; olieverf;  L=113cm, B=74cm (Paneel); L=129cm, B=88cm (Lijst); 
 

27. Object nr.: 11047  
Voor de herberg
Decoratief Object -- Schilderij           (1616 - 1677)    [Wijck, Thomas (schilder)]
Voorstelling van een herberg met daarin centraal een ruiter te paard al drinkend uit een kruik. Schuin achter de ruiter bevindt zich een groepje mensen rondom een tafel. Achter hen staan twee paarden. Op de voorgrond zijn twee hondjes en drie kippen met een haan zichtbaar. De haan is parende met één van de kippen. Rechtsboven in een venster zijn twee kinderen afgebeeld. Zij bekijken het schouwspel dat zich binnen de herberg afspeelt.
Voor Thomas Wijck zie: https://rkd.nl/explore/artists/84301

linnen; verf;  B=90cm, H=64cm (Doek); B=112.8cm, H=6cm (Lijst); 
 

28. Object nr.: 11048  
Portret van mr. Laurens Reael
Persoonlijk Symbool -- Schilderij           (1617)    [Pickenoy, Nicolaes Eliasz. (1588 - 1655) ( schilder)]
Portret van mr. Laurens Reael (1583 - 1637). Gemerkt rechtsboven anno 1617 en no 38. 3/4 figuur naar rechts, hoofd bijna frontaal. Gekleed in zwart pak (zijde) met "molensteen" kanten kraag en gekloste manchetten. De naam Reael komt van een uithangbord "De gouden Reael", een munt.
Mr. Laurens Reael was bewindhebber van de VOC en gouverneur-generaal van Ned. Oost Indie.
Het schilderij was oorspronkelijk deel van een grotere groep portretten (en verkeerd verdeeld). Deze en Zie ook: 11046 zijn afkomstig van Marquette en geërfd door Mevrouw Buurman Boreel.
Voor Nicolaes Eliasz. Pickenoy zie: https://rkd.nl/explore/artists/25972
Wordt ook wel toegeschreven aan Cornelis van der Voort (1576-1624), zie:https://rkd.nl/explore/images/127554

hout; olieverf; eikenhout;  B=90cm, H=123cm (Schilderij); B=108cm, H=139cm (Lijst); 
 

29. Object nr.: 11076  
Affiche bloemententoonstelling 1937
Tentoonstellingsmateriaal -- Affiche           (1937)   
Blauw affiche met centraal een hyacint, een narcis, een krokus en twee tulpen bestaande uit de kleuren rood, roze, wit en geel. Onderaan het affiche de tekst: "BLOEMENTENTOONSTELLING MARQUETTE 18 MAART T/M 23 MEI 1937 HEEMSKERK. STATION BEVERWIJK"
papier;  B=39.5cm, H=56cm (Geheel); 
 

30. Object nr.: 11079  
Portretprent van Agatha Deken
Persoonlijk Symbool -- Prent           (ca. 1800)    [Portman, Ludwig Gottlieb (graveur); Groenia, Petrus (schilder)]
Portretprent van Agatha Deken (1741-1804). Geportretteerde is afgebeeld in een medaillon en gekleed in een donker gewaad met witte kraag. Op haar hoofd draagt zij een witte muts. Proefdruk met letters.
Agatha Pieters (Aagje) Deken (Nieuwer-Amstel, ? (gedoopt 10 december 1741) – Den Haag, 14 november 1804) was een bekende Nederlandse schrijfster.
Agatha Deken werd geboren in 1741 in Nes aan de Amstel, gemeente Nieuwer-Amstel (thans Amstelveen). In 1745 overleden haar ouders en werd zij ondergebracht in het collegianten-weeshuis 'De Oranje Appel' aan de Huidenstraat 2 in Amsterdam. Daar bleef ze tot 1767. Op latere leeftijd schrijft zij in haar "geschrift eener bejaarde vrouw" daarover: "De meisjes hebben het daer voor hunnen stand in de waereld al te wel: men leert haer daer denken!". Na het verlaten van het weeshuis had ze verschillende dienstbetrekkingen. Later begon ze een koffie- en theehandeltje. In 1769 werd Deken lid van de Doopsgezinde Gemeente in Amsterdam.
Toen Aagje Deken 29 was, nam ze haar intrek bij haar vriendin Maria Bosch, als ziekenverzorgster. Maria Bosch overleed in 1773. In 1775 verscheen de bundel 'Stichtelijke gedichten', die Deken samen met Maria Bosch had geschreven.
In 1776 begon de briefwisseling tussen Aagje Deken en Betje Wolff, die toen al enige werken op haar naam had staan. In oktober van dat jaar ontmoetten zij elkaar voor het eerst. Nadat in 1777 Betjes man, dominee Wolff, overleed, trok Deken bij Wolff in. In september 1777 betrokken zij samen een huurhuisje in De Rijp, en publiceerden zij hun eerste gemeenschappelijke werk: 'Brieven'. In 1781 erfde Deken ruim 13.000 gulden en de twee gingen in het buiten 'Lommerlust' in Beverwijk wonen. Ze schreven samen nog de 'Historie van mejuffrouw Sara Burgerhart', dat een groot succes werd, en de 'Historie van den heer Willem Leevend'.
Uit onvrede met de situatie in eigen land (na het neerslaan van de opstand van de patriotten in 1787) verhuisden Wolff en Deken in 1788 naar Trévoux in Bourgondië. In 1789 verscheen 'Wandelingen door Bourgogne'.
Door financiële nood moesten zij in 1797 terugkeren naar Holland, waar ze in Den Haag gingen wonen. Aagje Deken stierf daar uiteindelijk, op 14 november 1804, negen dagen na Betje Wolff. Beiden werden begraven op de begraafplaats Ter Navolging in Scheveningen.
Zowel in de Nes aan de Amstel als in Vlissingen zijn monumenten opgericht; respectievelijk een bronzen beeld van een zittende en staande vrouw die samen een boek lezen, en een fontein.
Voor Ludwig Gottlieb Portman zie: https://rkd.nl/explore/artists/92393
Voor Petrus Groenia zie: https://rkd.nl/explore/artists/34026

papier;  
 

 

Uitgebreid zoeken

Zoekresultaat verdeeld over 50 pagina's, met elk (max.) 30 objecten:

1   2   3   4   5   6   7   8   9   10       Volgende       Eind

of direct naar pagina: 

Laatste wijziging binnen getoonde objecten: 17 februari 2025