Aantal gevonden objecten : 220 (uit: 4939)
Getoond wordt object : 1 t/m 30
|
|
Gesorteerd op: Object nr.
|
|
Zoekresultaat verdeeld over 8 pagina's, met elk (max.) 30 objecten:
1
2
3
4
5
6
7
8
Volgende
Eind
Klik op object voor vergroting en meer informatie
1. |
|
Object nr.: 11001
Stoel met groene bekleding
Stoel (1600 - 1699)
Stoel met groene bekleding. De vier poten zijn torsgedraaid en met elkaar verbonden door vier liggers van gelijke hoogt, ook torsgedraaid. De achterpoten lopen door als rugstijlen waarop het rugpaneel is bevestigd. Zowel de stijlen als het paneel zijn met fluweel bekleed. Zie ook 11002 en 11003.
hout; fluweel; L=45cm, B=55cm, H=95cm ;
|
|
2. |
|
Object nr.: 11002
Stoel met groene bekleding
Stoel (1600 - 1699)
Stoel met groene bekleding. De vier poten zijn torsgedraaid en met elkaar verbonden door vier liggers van gelijke hoogt, ook torsgedraaid. De achterpoten lopen door als rugstijlen waarop het rugpaneel is bevestigd. Zowel de stijlen als het paneel zijn met fluweel bekleed. Zie ook 11001 en 11003.
hout; fluweel; L=45cm, B=55cm, H=95cm ;
|
|
3. |
|
Object nr.: 11003
Stoel met groene bekleding
Stoel (1600 - 1699)
Stoel met groene bekleding. De vier poten zijn torsgedraaid en met elkaar verbonden door vier liggers van gelijke hoogt, ook torsgedraaid. De achterpoten lopen door als rugstijlen waarop het rugpaneel is bevestigd. Zowel de stijlen als het paneel zijn met fluweel bekleed. Zie ook 11001 en 11002.
hout; fluweel; L=45cm, B=55cm, H=95cm ;
|
|
4. |
|
Object nr.: 11004
Kussenkast op bolpoten
Kussenkast (1600 - 1699)
Kussenkast op vijf poten; drie bolpoten aan de voorzijde en twee vierkante poten aan de achterijde. De kast bestaat uit twee voorpanelen, twee zijpanelen, een lijst en een plint. De lijst en de plint worden door middel van zuilen met elkaar verbonden; drie aan de voorzijde en één per zijkant. De lijst is aan de voorzijde van de kast gedecoreerd met een leeuwekop.
hout; palisander; L=86cm, B=210cm, H=210cm ;
|
|
5. |
|
Object nr.: 11005
Uitschuifbare tafel met rechthoekig tafelblad
Tafel (1600 - 1649)
Uitschuifbare tafel met rechthoekig tafelblad. De tafel is voorzien van twee extra bladen die, bij het niet gebruiken ervan, onder het grote blad geschoven kunnen worden. De tafel heeft vier poten die door middel van liggers op gelijke hoogte met elkaar verbonden worden. De poten zijn op halverhoogte en aan de uiteinden gedecoreerd door middel van bollen.
eikenhout; L=114.5cm, B=78cm, H=79cm ;
|
|
6. |
|
Object nr.: 11017
Portret Justus (Joost) Baeck
Schilderij (1623) [Voort, Cornelis van der (schilder)]
Justus Baeck was reder en koopman, woonde en trouwde in 1623 met Magdalena van Erp in Amsterdam. Buitenplaats was Scheybeek te Beverwijk. Daar heeft hij in november 1625 Joost van den Vondel enige tijd onderdak verleend. De portretten van Joost Baeck en Magdalena van Erp hebben gehangen in de raadzaal in huize Scheybeek. Vondel heeft een gedicht over dit schilderij en dat van zijn vrouw geschreven. Hieruit blijkt dat dit schilderij het originele zal moeten zijn. In Frankrijk zijn twee kopieen van dit schilderij op doek gemaakt, waarvan er één in het museum in Blois hangt. Vondel's gedicht: "Ghy ziet hier Justus beelt, en 't beelt van Magdaleen, Doch ieder half. Waarom? Twee halve macken een, Een eenigh hart, een 'wil, een 'zelven lust en leven. Men ziet dees eenigheit in twee paer oogen zweven En zwieren. Erp verstrekt een spiegel van heur Baeck. Zo spreekt de stomme verf; my dunckt, ick ken hun spraeck." Zie Schweitzer, A. en J. van der Linden, 'Scholtens en Midden-Kennemerland', p. 53, 54. uitg. Historisch Genootschap Midden-Kennemerland 2005. Zie ook 11018 Voor Cornelis van der Voort zie: https://rkd.nl/explore/artists/81814
hout; L=72cm, B=55cm (Paneel);
|
|
7. |
|
Object nr.: 11018
Portret Magdalena van Erp
Schilderij (1623) [Voort, Cornelis van der (schilder)]
Magdalena is in 1623 getrouwd met Justus Baeck, eigenaar van de buitenplaats Scheybeek te Beverwijk. Haar zus is getrouwd met dichter Hooft. Vondel heeft een gedicht over dit schilderij en dat van haar man geschreven. Hieruit blijkt dat dit schilderij het originele zal moeten zijn. In Frankrijk zijn twee kopieen van dit schilderij op doek gemaakt, waarvan er één in het museum in Blois hangt. Vondel's gedicht: "Ghy ziet hier Justus beelt, en 't beelt van Magdaleen, Doch ieder half. Waarom? Twee halve macken een, Een eenigh hart, een 'wil, een 'zelven lust en leven. Men ziet dees eenigheit in twee paer oogen zweven En zwieren. Erp verstrekt een spiegel van heur Baeck. Zo spreekt de stomme verf; my dunckt, ick ken hun spraeck." Zie Schweitzer, A. en J. van der Linden, 'Scholtens en Midden-Kennemerland', p. 53, 54. uitg. Historisch Genootschap Midden-Kennemerland 2005. Zie ook 11017. Voor Cornelis van der Voort zie: https://rkd.nl/explore/artists/81814
hout; L=72cm, B=55cm (Paneel);
|
|
8. |
|
Object nr.: 11037
Rederijkerskamer 'de Witte Angieren'
Blazoen (1600 - 1624)
Het blazoen van de Haarlemse rederijkerskamer 'de Witte Angieren'. Blazoen in ruitvorm met golvende rand en schaarvormige hoeken. Centraal Christus na de opstanding met het kruis in de arm. Hij reikt de rechterhand aan keizerin Helena, de moeder van Constantijn de Grote. De randdecoratie bestaat uit een guirlande van witte lelies en anjelieren. Deze bloemen representeren respectievelijk Beverwijk en Haarlem. In de hoeken zijn de wapenborden van Holland, Vlaanderen, Haarlem en Beverwijk afgebeeld. Op de banderol: "IN LIEFDE GHETRAUWE". A.Loosjes: 'Wandelingen in de omsterken van Haarlem', 1804 p. 523, 524: "(*) De oude Blasoenen in de Beverwijk waarop hier gedoeld word, heeft de Uitgever dezes, (October 1804) met moeite nog te zien gekreegen, als weggeborgen onder oude prullen boven het Steêhuis in de Beverwijk. Omdat het mogelijk is, dat ook dezelve eerlang geheel vernietigd zullen zijn, verdienen zij hier eene korte beschrijving. No. 1. Het blasoen van de Kamer der Witte Lelie stelt voor de vlucht van JOSEPH, MARIA en het kind JESUS uit Egypte, met het Devies: Wij wijcken Tooren, zijnde aan de agterzijde van het Ezel een tooren geschilderd. Behalven het jaartal 1594 en de drie Leliën. vertoont zich aan de rechte zijde het wapen van Holland; aan de linkerzijde dat van Haarlem, en onder het wapen der Stede Beverwijk. No. 2. Het Blasoen van de Kamer de Angieren, voorstellende JESUS en een Vrouwtje, met het Devies: In Liefde getrouw, zonder jaartal. Met het wapen van Holland en Haarlem. No. 3. Het Blasoen van de Kamer de Wijngaardranken, voorstellende de Opstanding met het Devies: Liefde Bovenäl. Boven een beeld de Liefde voorstellende, lager Rhetorica en ter rechterzijde een Genie met het wapen van Holland, en een ander met dat van Haarlem, ter eene zijde een Vrouwebeeldje, het Geloof, en ter andere de Hoop voorstellende, en een Druiventros onder aan. No. 4. Het Blasoen van de Kamer der Eglentieren, voorstellende een gekruiste CHRISTUS, met het Devies: In Liefde bloeijende. No. 5. Het Blasoen van de Kamer de Roosen, met het Devies: Aensiet de Joncheit 1621. voorstellende een Roosenboom, komende uit een der roozen een kindje te voorschijn, beneden een afbeelding van de Bethlehemsche Kindermoord, en ter rechterzijde het wapen van Holland, ter linker dat van Schiedam."
hout; L=115cm, B=112cm, H=1.2cm (diagonaals);
|
|
9. |
|
Object nr.: 11038
Blazoen van rederijkerskamer 'de Wijngaerdrancken'
Blazoen (1600 - 1624)
Blazoen in ruitvorm. Centraal een medaillon met daarin Christus met aan zijn voeten een duivel. De benen van de duivel zijn slangen. De randdecoratie van het medaillon bestaat uit drie personificaties: (boven) Retorica, de leer der welsprekendheid, (rechts) Hoop en (links) Geloof. Onder het medaillon is een tros druiven afgebeeld die verwijst naar de Haarlemse rederijkerskamer De Wijngaerdrancken. Op de banderol:"LIEFD' BO VEN AL". A.Loosjes: 'Wandelingen in de omsterken van Haarlem', 1804 p. 523, 524: "(*) De oude Blasoenen in de Beverwijk waarop hier gedoeld word, heeft de Uitgever dezes, (October 1804) met moeite nog te zien gekreegen, als weggeborgen onder oude prullen boven het Steêhuis in de Beverwijk. Omdat het mogelijk is, dat ook dezelve eerlang geheel vernietigd zullen zijn, verdienen zij hier eene korte beschrijving. No. 1. Het blasoen van de Kamer der Witte Lelie stelt voor de vlucht van JOSEPH, MARIA en het kind JESUS uit Egypte, met het Devies: Wij wijcken Tooren, zijnde aan de agterzijde van het Ezel een tooren geschilderd. Behalven het jaartal 1594 en de drie Leliën. vertoont zich aan de rechte zijde het wapen van Holland; aan de linkerzijde dat van Haarlem, en onder het wapen der Stede Beverwijk. No. 2. Het Blasoen van de Kamer de Angieren, voorstellende JESUS en een Vrouwtje, met het Devies: In Liefde getrouw, zonder jaartal. Met het wapen van Holland en Haarlem. No. 3. Het Blasoen van de Kamer de Wijngaardranken, voorstellende de Opstanding met het Devies: Liefde Bovenäl. Boven een beeld de Liefde voorstellende, lager Rhetorica en ter rechterzijde een Genie met het wapen van Holland, en een ander met dat van Haarlem, ter eene zijde een Vrouwebeeldje, het Geloof, en ter andere de Hoop voorstellende, en een Druiventros onder aan. No. 4. Het Blasoen van de Kamer der Eglentieren, voorstellende een gekruiste CHRISTUS, met het Devies: In Liefde bloeijende. No. 5. Het Blasoen van de Kamer de Roosen, met het Devies: Aensiet de Joncheit 1621. voorstellende een Roosenboom, komende uit een der roozen een kindje te voorschijn, beneden een afbeelding van de Bethlehemsche Kindermoord, en ter rechterzijde het wapen van Holland, ter linker dat van Schiedam." Zie ook: https://www.museumbeverwijk.nl/cgi-bin/documenten.pl?ident=00009&sort=02&veld=all&inword=1&bool=and&ocr=1&display=list&istart=1 Hier wordt verwezen naar een brochure in onze online bibliotheek met uitgebreide info over de rederijkers en de blazoenen. Van deze brochure kan een pdf versie gedownload worden.
hout; L=105.5cm, B=109.5cm, H=1.5cm ; L=150cm, B=160cm, H=1.5cm (diagonaals);
|
|
10. |
|
Object nr.: 11039
Blazoen van rederijkerskamer 'De Eglantier'
Blazoen (1600 - 1624)
Het blazoen van de Amsterdamse rederijkerskamer 'De Eglantier' bestaande uit een afbeelding van Christus hangende aan een kruis dat is gevormd van een bloeiende egelantierstruik. De afbeelding is gevat in een lijst. Op de banderol: "IN LIEFD' BLOEYENDE". De egelantier bloeit met roze rozen met een witte kern. Deze worden beschouwd als symbool voor zowel de aardse als de hemelse liefde. Het blazoen heeft gehangen in de trouwkamer van het Beverwijkse raadhuis te huize Scheybeek. A.Loosjes: 'Wandelingen in de omsterken van Haarlem', 1804 p. 523, 524: "(*) De oude Blasoenen in de Beverwijk waarop hier gedoeld word, heeft de Uitgever dezes, (October 1804) met moeite nog te zien gekreegen, als weggeborgen onder oude prullen boven het Steêhuis in de Beverwijk. Omdat het mogelijk is, dat ook dezelve eerlang geheel vernietigd zullen zijn, verdienen zij hier eene korte beschrijving. No. 1. Het blasoen van de Kamer der Witte Lelie stelt voor de vlucht van JOSEPH, MARIA en het kind JESUS uit Egypte, met het Devies: Wij wijcken Tooren, zijnde aan de agterzijde van het Ezel een tooren geschilderd. Behalven het jaartal 1594 en de drie Leliën. vertoont zich aan de rechte zijde het wapen van Holland; aan de linkerzijde dat van Haarlem, en onder het wapen der Stede Beverwijk. No. 2. Het Blasoen van de Kamer de Angieren, voorstellende JESUS en een Vrouwtje, met het Devies: In Liefde getrouw, zonder jaartal. Met het wapen van Holland en Haarlem. No. 3. Het Blasoen van de Kamer de Wijngaardranken, voorstellende de Opstanding met het Devies: Liefde Bovenäl. Boven een beeld de Liefde voorstellende, lager Rhetorica en ter rechterzijde een Genie met het wapen van Holland, en een ander met dat van Haarlem, ter eene zijde een Vrouwebeeldje, het Geloof, en ter andere de Hoop voorstellende, en een Druiventros onder aan. No. 4. Het Blasoen van de Kamer der Eglentieren, voorstellende een gekruiste CHRISTUS, met het Devies: In Liefde bloeijende. No. 5. Het Blasoen van de Kamer de Roosen, met het Devies: Aensiet de Joncheit 1621. voorstellende een Roosenboom, komende uit een der roozen een kindje te voorschijn, beneden een afbeelding van de Bethlehemsche Kindermoord, en ter rechterzijde het wapen van Holland, ter linker dat van Schiedam." Zie ook: https://www.museumbeverwijk.nl/cgi-bin/documenten.pl?ident=00009&sort=02&veld=all&inword=1&bool=and&ocr=1&display=list&istart=1 Hier wordt verwezen naar een brochure in onze online bibliotheek met uitgebreide info over de rederijkers en de blazoenen. Van deze brochure kan een pdf versie gedownload worden.
hout; L=107cm, B=101cm, H=6cm (lijst diagonaal);
|
|
11. |
|
Object nr.: 11040
Blazoen van rederijkerskamer 'De Roo(de) Roosen'
Blazoen (1621)
Blazoen van de kamer 'De Roo(de) Roosen' te Schiedam bestaande uit een medaillon met centraal afgebeeld een rozenstruik met daarin drie bloeiende rozen en een straattafereel dat de kindermoord in Bethlehem door Herodes weergeeft. In de randdecoratie zijn twee wapens aan weerszijde van het medaillon zichtbaar. Deze representeren (links) Holland en (rechts) Schiedam. Op de banderol:"AEN SIET DE JONCHEIT 1621". A.Loosjes: 'Wandelingen in de omsterken van Haarlem', 1804 p. 523, 524: "(*) De oude Blasoenen in de Beverwijk waarop hier gedoeld word, heeft de Uitgever dezes, (October 1804) met moeite nog te zien gekreegen, als weggeborgen onder oude prullen boven het Steêhuis in de Beverwijk. Omdat het mogelijk is, dat ook dezelve eerlang geheel vernietigd zullen zijn, verdienen zij hier eene korte beschrijving. No. 1. Het blasoen van de Kamer der Witte Lelie stelt voor de vlucht van JOSEPH, MARIA en het kind JESUS uit Egypte, met het Devies: Wij wijcken Tooren, zijnde aan de agterzijde van het Ezel een tooren geschilderd. Behalven het jaartal 1594 en de drie Leliën. vertoont zich aan de rechte zijde het wapen van Holland; aan de linkerzijde dat van Haarlem, en onder het wapen der Stede Beverwijk. No. 2. Het Blasoen van de Kamer de Angieren, voorstellende JESUS en een Vrouwtje, met het Devies: In Liefde getrouw, zonder jaartal. Met het wapen van Holland en Haarlem. No. 3. Het Blasoen van de Kamer de Wijngaardranken, voorstellende de Opstanding met het Devies: Liefde Bovenäl. Boven een beeld de Liefde voorstellende, lager Rhetorica en ter rechterzijde een Genie met het wapen van Holland, en een ander met dat van Haarlem, ter eene zijde een Vrouwebeeldje, het Geloof, en ter andere de Hoop voorstellende, en een Druiventros onder aan. No. 4. Het Blasoen van de Kamer der Eglentieren, voorstellende een gekruiste CHRISTUS, met het Devies: In Liefde bloeijende. No. 5. Het Blasoen van de Kamer de Roosen, met het Devies: Aensiet de Joncheit 1621. voorstellende een Roosenboom, komende uit een der roozen een kindje te voorschijn, beneden een afbeelding van de Bethlehemsche Kindermoord, en ter rechterzijde het wapen van Holland, ter linker dat van Schiedam." Zie ook: https://www.museumbeverwijk.nl/cgi-bin/documenten.pl?ident=00009&sort=02&veld=all&inword=1&bool=and&ocr=1&display=list&istart=1 Hier wordt verwezen naar een brochure in onze online bibliotheek met uitgebreide info over de rederijkers en de blazoenen. Van deze brochure kan een pdf versie gedownload worden.
hout; B=86cm, H=103cm (0.7 cm);
|
|
12. |
|
Object nr.: 11041
De Gerechtigheid
Schilderij (1600 - 1699)
Het schilderij genoemd 'De Gerechtigheid' heeft, naar men zegt, sinds de 17e eeuw gehangen in de rechtzaal, de schepenenkamer, van het Beverwijkse gerecht aan de Breestraat. Sinds het eind van de 19de in de raadzaal; en later in de trouwkamer van het raadhuis in Huize Scheybeek. Centraal op de rechterstoel zien we Vrouwe Justitia, gekleed in een witte japon met blauwe sluier. In haar opgeheven rechterhand houdt zij het zwaard. Daarnaast zit Vrouwe Fortuna met de hoorn des overvloeds. Ze is eveneens gekleed in een witte japon, maar met een roze sluier die zij over haar benen heeft gedrapeerd. Met haar linkervoet 'onderdrukt' Justitia koning Midas met de ezelsoren, die hij ontving wegens zijn onnadenkendheid en die hij probeerde te verbergen onder zijn kroon. In haar linkerhand houdt Justitia de weegschaal. Daarnaast zit de gorgone Medusa, aangevallen door slangen die als haren uit haar hoofd tevoorschijn komen. Justitia draagt geen blinddoek. Bronnen: Linden, J. van der - 'Audi et alteram partem', in Ledenbulletin 27 pag. 43-54 uitg. Historisch Genootschap Midden-Kennemerland 2003. http://www.museumbeverwijk.nl/cgi-bin/beeldbank.pl?ident=15855 Zie ook 11493, 11495, 18163
linnen; L=95cm, B=175cm (Lijst); L=75.5cm, B=155.5cm (Doek);
|
|
14. |
|
Object nr.: 11047
Voor de herberg
Schilderij (1616 - 1677) [Wijck, Thomas (schilder)]
Voorstelling van een herberg met daarin centraal een ruiter te paard al drinkend uit een kruik. Schuin achter de ruiter bevindt zich een groepje mensen rondom een tafel. Achter hen staan twee paarden. Op de voorgrond zijn twee hondjes en drie kippen met een haan zichtbaar. De haan is parende met één van de kippen. Rechtsboven in een venster zijn twee kinderen afgebeeld. Zij bekijken het schouwspel dat zich binnen de herberg afspeelt. Voor Thomas Wijck zie: https://rkd.nl/explore/artists/84301
linnen; verf; B=90cm, H=64cm (Doek); B=112.8cm, H=6cm (Lijst);
|
|
15. |
|
Object nr.: 11053
Grenspaal Wijck op Zee, Velsen en Wijck aan Duyn
Grenspaal (1600 - 1799)
Stenen paal in driehoekige staande vorm met sierbol op de top. Op de drie zijdes staat "WIJCK OP ZEE", "VELSEN" en "WIJCK AAN DUYN". Stond bij de kruising Bosweg - Rooswijkerlaan tot 1948. De grenspaal dateert waarschijnlijk van vóór de Franse tijd toen Wijk aan Zee en Wijk aan Duin nog niet samen gingen.
steen; 
|
|
16. |
|
Object nr.: 11055
Grenspaal met Velsen, Beverwijck en Wijck aan Duyn
Grenspaal (1600 - 1699)
Grenspaal met driehoekige doorsnede en sierbol op de bovenzijde. Op elke zijde staat net boven het midden een plaatsnaam gegraveerd; Velsen, Beverwijck en Wijck aan Duyn.
steen; 
|
|
17. |
|
Object nr.: 11081
Portret van Joost van den Vondel
Prent (1606 - 1676) [Sandrart, Joachim von (tekenaar); Matham, Theodoor (graveur)]
Prent met portret van Joost van den Vondel. Vondel is zittend afgebeeld en kijkt van de toeschouwer af richting, gezien de lichtinval, een venster. Joost van den Vondel (Keulen, 17 november 1587 – Amsterdam, 5 februari 1679), bijgenaamd 'de Prins der dichters', was een Nederlandse dichter en toneelschrijver die vele genres beoefende: leer- en lofdichten, lyriek, emblemen en grotere verhalende gedichten. Zelf achtte hij de tragedie het hoogste genre, waarvan hij er drieëndertig vervaardigde. De bekendste is Gijsbrecht van Aemstel (1637). De toneelstukken Lucifer (1654), Adam in ballingschap (1664) en Noah (1667), Vondels laatste tragedie, vormen een trilogie over de zondeval van achtereenvolgens de engelen, de eerste mens en de eerste mensheid. Vondel komt met zeven titels voor in een top 100 van belangrijkste Nederlandse toneelstukken. Identieke afbeelding object 18725, maar dan met ondertekst. Voor Joachim von Sandrart zie: https://rkd.nl/explore/artists/69604 Voor Theodoor Matham zie: https://rkd.nl/explore/artists/53940
papier; 
|
|
18. |
|
Object nr.: 11082
Portret Casparus Barlaeus (1584-1648)
Prent (1606 - 1676) [Sandrart, Joachim von (tekenaar); Matham, Theodoor (graveur)]
Prent met portret van Casparus Barlaeus - Kaspar van Baerle - (1584-1648). Barlaeus is zittend afgebeeld met in zijn linkerhand een boek. Met zijn rechterhand wijst hij naar een ganzepen naast het boek op tafel. Gravure van Theodoor Matham (ca. 1605-1676) naar een tekening van Joachim von Sandrart (1606-1688). Voor Joachim von Sandrart zie: https://rkd.nl/explore/artists/69604 Voor Theodoor Matham zie: https://rkd.nl/explore/artists/53940 Zie ook 18720
papier; 
|
|
19. |
|
Object nr.: 11088
Houten armbus met beugel
Armbus (1600 - 1699)
Houten armbus met beugel voor bevestiging aan de muur of kerkbank. De bus is naar boventoe licht wijd uitlopend en is voorzien van een beugelslot. Op de voorzijde een onleesbare tekst eindigend met: "HAARLEM" (vermoedelijk). De geldgleuf is aan de bovenzijde van de bus aangebracht en uitgevoerd in metaal.
hout; metaal; 
|
|
21. |
|
Object nr.: 11244
Portret van Romeinse keizer Octavianus
Schilderij (1600 - 1699)
Portret van de Romeinse keizer Octavianus, later Augustus (30 v Chr.-14 n Chr.) Geportreteerde is en profiel naar rechts afgebeeld vanaf schouderhoogte. Onderschrift: "OCT II IMP" Portret is nageschilderd van een serie gravures van de 12 Romeinse keizers uit 1596 van Antonio Tempesta (1555-1630). Voor Antonio Tempesta zie: https://rkd.nl/explore/artists/76766
hout; 
|
|
25. |
|
Object nr.: 11270
Roemer met stuk uit kelk
Roemer (ca. 1650)
Roemer van licht groen gekleurd glas. De roemer bestaat uit een voet bestaande uit een opgestapelde slingerdraad, een stam met twee rijen noppen en een bolle kelk. Uit de kelk is een stuk gebroken.
glas; H=12.5cm, M=7cm (Geheel);
|
|
26. |
|
Object nr.: 11271
Roemer met stuk uit kelk
Roemer (1600 - 1624)
Roemer van licht groen gekleurd glas. De roemer bestaat uit een korte voet, een lage stam en een bolle hoge kelk. Uit de kelk ontbreekt een groot gedeelte.
glas; H=9.5cm, M=5.5cm (Geheel);
|
|
27. |
|
Object nr.: 11272
Glas met vier vier grote noppen op stam
Roemer (ca. 1600)
Glas in groen bestaande uit een korte voet waarop een stam die opengelaten is bij de kelk, waardoor de voet de bodem van kelk is geworden. De kelk en stam vormen hierdoor een geheel. De stam is gedecoreerd door middel van vier grote platte noppen.
glas; H=6.5cm, M=7cm (Geheel);
|
|
28. |
|
Object nr.: 11273
Glas met witte lijndecoratie
Drinkglas (ca. 1600)
Glas bestaande uit een standring, lijkend op een krans van kleine bolletjes, waarop een van onderen wijd uitlopende rechte kelk. De kelk is gedecoreerd door middel van witte lijnen die van onderen verticaal tot bovenaan door lopen. De kelk is gebroken en mist een deel.
glas; H=10.5cm, M=7.5cm (Geheel);
|
|
29. |
|
Object nr.: 11274
Pot met lijndecoratie
Pot (ca. 1600)
Aardewerken pot op standring. Het lichaam is iets boller dan de hals en het gedeelte net boven de staandring. De pot is bruin gekleurd en gedecoreerd door middel van zwarte en bruine horizontale lijnen, hier en daar afgewisseld met een stippellijn.
aardewerk; H=15cm, M=9cm (Geheel);
|
|
30. |
|
Object nr.: 11280
Baardmankruik met medaillons
Kruik (1600 - 1699)
Baardmankruik bestaande uit een een bol lichaam op standring en smalle hals. De kruik is gedecoreerd door middel van een baardman in reliëf ter hoogte van de schouder en een stukje van de hals. Op het lichaam is de kruik gedecoreerd door middel van drie medaillons met wapens in reliëf. De kruik is gebroken en mist enkele stukken, zoals het oor.
aardewerk; H=23.5cm (Geheel);
|
|
Zoekresultaat verdeeld over 8 pagina's, met elk (max.) 30 objecten:
1
2
3
4
5
6
7
8
Volgende
Eind
|